Horšie ako cukor?

07.08.2017

Čo znamená a spôsobuje fruktózová intolerancia? Ako sa prejavuje?

Konzumácia čerstvého ovocia patrí do zdravej vyváženej životosprávy , nakoľko ovocie obsahuje nielen veľa vitamínov a mikroživín, ale aj vlákninu, ktorá významne prispieva k správnemu a zdravému fungovaniu tráviaceho traktu človeka. Ovocie získava svoju sladkú chuť predovšetkým z jednoduchého cukru, ktorý sa volá fruktóza. Fruktóza patrí do skupiny monosacharidov, podobne ako glukóza, či galaktóza a ľudia ju bežne poznajú pod názvom ovocný cukor.

Štiepenie fruktózy prebieha niekoľkými spôsobmi a preto rozlišujeme nielen fruktózovú intoleranciu, ale aj poruchu štiepenia fruktózy, čo sú dve odlišné diagnózy.
Fruktóza spolu s glukózou tvoria stolový cukor, resp. sacharózu v pomere 50:50, pričom sladkú chuť cukru pociťujeme práve vďaka fruktóze, ktorá je 5-násobne sladšia ako glukóza. Pokiaľ telu chýba enzým sacharáza, ktorý štiepi sacharózu hovoríme o malabsorpcii fruktózy. Jej prejavom sú hlavne kŕčovité bolesti brucha, nafukovanie a bolestivé hnačky. Častými prejavmi je aj zvýšený pohyb čriev a k nim prislúchajúce zvukové efekty, plynatosť, únava, bolesti hlavy, napätie, znížená schopnosť koncentrovať sa, ale aj svalové kŕče.

Pri fruktózovej intolerancii, zjednodušene povedané, chýba telu iný enzým, nachádzajúci sa v pečeni, fruktóza-1-fosfát aldoláza, ktorý by umožnil štiepenie fruktózy zo sacharózy alebo z ovocia na glukózu. K najzávažnejším akútnym prejavom fruktózovej intolerancie patrí predovšetkým hypoglykémia – pokles krvného cukru, ku ktorému dochádza po konzumácií akéhokoľvek jedla s obsahom fruktózy. Okrem toho sa prejavujú hnačky, zvracanie, kŕče, letargia,  porucha vývoja u detí a ak sa tento stav nelieči, dochádza až k cirhóze pečene.

Kde všade sa fruktóza nachádza?

Fruktóza, teda ako som spomínala ovocný cukor, sa nachádza v prírode v zelenine a predovšetkým v ovocí. Je to teda prírodný cukor, jeden z príkladov, že nie je vždy všetko prírodné aj zdraviu prospešné. Viacmenej platí, že čím sladšie ovocie, tým viac fruktózy sa v ňom nachádza. U nás konzumovanom ovocí  je najviac obsiahnuté v hrozne, v zrelých banánoch, sladkých jablkách, ananáse.

Nájdeme ho však vo veľkej miere aj v mede (38-až 50%), pričom ostatné sirupy typu agáve, kukuričný sirup, melasa, javorový sirup,  HFCS (High Fructose Corn Sirup) sú vysoko fruktózové.
Žiaľ, trend stravovania na základe glykemického indexu napovedá ľuďom konzumovať práve potraviny s vyšším obsahom fruktózy, nakoľko tieto potraviny majú nižší glykemický index.
Podobne je to aj s dia výrobkami a s mnohými bezlepkovými potravinami. To je však len jedna strana mince. To, že fruktózové potraviny nedvíhajú tak prudko krvný cukor ako glukózové ešte neznamená, že sú zdravšie, ale práve naopak.

Celkový dosah fruktózy na organizmus má ďaleko viac deštruktívne pôsobenie ako glukóza a z dlhodobého hľadiska práve ona spôsobuje aj mnohé ochorenia, vrátane DM2.

Pre zjednodušenie vysvetlenia si to predstavme tak, že metabolizmus fruktózy sa uskutočňuje v pečeni, kde sa fruktóza mení na tuk. Preto sa pri nadmernej konzumácii fruktózy stane, že nám začne tukovatieť pečeň podobne, ako alkoholikom. S glukózou pracuje telo inak, pretože takmer celý náš organizmus používa glukózu ako palivo. Tú spotrebuje telo po prijatí takmer ihneď v závislosti od množstva. Fruktóza sa nedostáva priamo do krvi, vstrebáva sa pomaly a telo si ju ukladá do tukových zásob. Vezmime si len jednoduché príklady, čím sa vykrmujú zvieratá? Kukuricou. Alebo taká chutná, kukuricou vykŕmená husacia pečeň – nie je to nič iné ako stukovatenie pečene, ktorú spôsobuje fruktóza rovnako ako u zvierat, aj u ľudí.

Aké sú príčiny ochorenia – je vrodená alebo ju možno získať vonkajšími faktormi? Aká je častá?

Hereditná intolerancia fruktózy (HFI) je autosomatické recesívne dedičné ochorenie, ktoré spôsobuje v prvom rade hypoglykemické a ťažké brušné symptómy, poškodenie pečene, obličiek a spomalenie rastu. Výskyt tejto poruchy je cca. 1:20 000, pričom ako som spomínala ide o enzýmovú poruchu.

Rodič môže prenášať túto chorobu bez prejavov, pričom pravdepodobnosť recidívy u súrodencov chorého dieťaťa je 1:4. Symptómy sa objavia väčšinou po ukončení dojčenia dieťaťa materským mliekom. Závažnosť klinického prejavu koreluje s bezprostredným výživovým prostredím, ale aj vekom, kultúrou a stravovacími návykmi postihnutého jedinca.

Na rozdiel od HFI malabsorpcia fruktózy (FM) je omnoho častejšia.

Ľudské telo nie je schopné absorbovať nelimitované množstvo fruktózy. V minulosti človek konzumoval cca. 15 g fruktózy denne, oproti tomu dnešná štatistika hovorí až o cca. 75 gramoch denne na jedného človeka, čo je abnormálny nárast. Odhaduje sa, že množstvo medzi 25-50 g je stále prijateľné a pokiaľ človek nevie spracovať 25g denne, hovoríme už o malabsorpcii fruktózy. No a práve k tejto vieme veľmi rýchlo dospieť, ak konzumujeme nekontrolovateľné množstvá fruktózy. Príčinami FM sú hlavne zdedená alebo získaná abnormalita proteínu transportujúceho fruktózu GLUT-5, nadmerná konzumácia HFCS, agáve, sušeného ovocia, kukuričných výrobkov, ovocia, džúsov, sladených nápojov, vrátane sladených minerálok, ale aj ochorenia ako SIBO, celiakia, tzv. dumping syndróm alebo poškodenie sliznice tenkého čreva.

Týka sa skôr detí alebo dospelých?

Obe tieto ochorenia, HFI aj FM sa týkajú rovnako detí aj dospelých. Dokonca vzhľadom na obrovský vplyv stravovacích návykov na tieto ochorenia sa týka aj ľudí z rozvojových krajín, ktorí mnohokrát ako pomoc dostávajú práve džúsy a biele pečivo. Rovnako je paradoxom aj to, že ľudia v krajinách, kde z náboženského presvedčenia nekonzumujú alkohol majú rôzne štádiá ochorenia pečene vrátane nealkoholickej cirhózy pečene práve kvôli abnormálne vysokej konzumácii fruktózy.

Ako sa fruktózová intolerancia lieči?

Akútne prejavy sa liečia v nemocničnom prostredí vrátane podávanie intravenóznej glukózy, podpornej liečby hepatálnej insuficiencie a liečby metabolickej acidózy, ak je prítomná. Primárne prejavy sa liečia obmedzením fruktózy, ale aj sacharózy a niektorých polyolov, najmä sorbitolu.
Základom je vyhnúť sa kukuričným a javorovým sirupom, medu, agáve, melase, invertovanému cukru, palmovému a kokosovému cukru.
Tieto zložky treba sledovať aj v iných potravinách a vyhnúť sa im. Mnohé potraviny sú označené ako „bez pridaného cukru“, v týchto treba sledovať, aby v nich neboli ani spomenuté sladidlá a sirupy.

Akú musia mať pacienti diétu?

Ja v podstate vylúčenie nadmernej konzumácie fruktózy nepovažujem za odmedzenie v stravovaní v ponímaní toho, čo považujem za zdravé stravovanie. Stravovanie, nielen s ohľadom na ochorenia HFI a FM, by malo byť v duchu nasledovnej tabuľky (samozrejme pokiaľ človek netrpí danými ochoreniami, tak aj s rozšíreným výberom ovocia a zeleniny avšak nie v neobmedzenom množstve):
 
Potravina/Jedlo Povolené konzumovať Zakázané konzumovať
Mlieko a mliečne výrobky Akékoľvek neochutené plnotučné mliečne výrobky, syry a vajíčka Mliečne výrobky s prídavkom cukru, sirupov, ovocných zložiek, džemov
Mäso Hovädzie, teľacie, jahňacie, bravčové, králičie Salámy, šunky, priemyselne spracované slaniny a klobásy, hotdogy, mäsové výrobky, ktoré obsahujú spomínané sladidlá a cukre
Ryby Akékoľvek ryby Žiadne priemyselne spracované rybacie prípravky
Hydina Morčacie, kuracie Žiadne priemyselne spracované hydinové prípravky
Cereálie Neochutené vločky Ochutené cereálie, ochutené, sladené vločky vrátane musli tyčiniek (aj tých v mede)
Ovocie Žiadne Všetky druhy ovocia, vrátane ovocných džúsov, hoci aj s dužinou, freshov a smoothies
Zelenina Špargľa, kapusta, karfiol, zeler, zelené fazuľky, zelená listová zelenina, neochutené orechy, cibuľa, špenát, strukoviny Všetky ostatné druhy zeleniny vrátane zemiakov
Chlieb Chleby pripravované bez cukrov a sladidiel. Len kváskové pečivá a sucháre Žiadny chlieb a pečivo z droždia alebo s použitím sladov, medov atď.
Tuky Maslo, bravčová, husacia, kačacia masť, olivový olej, kokosový olej resp. oleje s prihliadnutím na ich zloženie Margaríny, majonézy, drezingy, kečupy a horčice s cukrom a sladidlami
Dezerty a sladidlá Dezerty bez vyššie spomenutých sladidiel, cukrov, sirupov a sušeného ovocia, biele jogurty, šľahačky. Glukóza/dextróza pre krajný prípad potreby osladenia jedla, xylitol, maltóza. Zákusky, torty, sladké pečivá, fornetky, med, ovocné šťavy, sorbety,... cukor, sacharóza, sorbitol, fruktóza
Iné Zeleninové šťavy, káva, čaj, soľ, koreniny, polievky z povolenej zeleniny bez sladidiel cestoviny, ryža, škorica, cesnak, mak, arašidové maslo bez pridaných olejov a sladidiel... Ketchup & any other sauces / condiments containing sugar, jam, Džemy, nápoje s CO2, žuvačky obsahujúce sorbitol ...
 

Ako si človek chýbajúce vitamíny z ovocia a zeleniny môže nahradiť?

Mnohé druhy zeleniny sú povolené. Okrem toho mikroživiny sa nachádzajú aj v orechoch, kvásku, strukovinách. To, že ovocie je hlavný zdroj vitamínov je najmä v dnešnej dobe a v dnes dostupnom ovocí skôr klišé.

Aké zdravotné problémy môže nezistená a neliečená fruktózová intolerancia spôsobiť?

Najzávažnejšie sme spomenuli, sú to metabolické poruchy ako hypoglykémia, laktátová acidémia, hypofosfatémia, hyperurikémia, hypermagnezémia, hyperalaninémia s klinickými prejavmi ako nauzea, vracanie, silné bolesti brucha, odmedzenie rastu, porucha pečene a obličiek, ale aj letargia, závrate, kóma a smrť.
Metabolické poruchy však v dnešnej dobe ruka v ruke s uponáhlenou dobou, stresom, fast foodmi a všetkým spolu pôsobia ako hrozný koktejl vyúsťujúci skôr či neskôr do metabolického syndrómu a ďalších závažných ochorení.