NESLADÍM V ČASOPISE BALANS

28.03.2018

.... my všetci, ktorí sme prešli Programom Nesladím, či už sami alebo s pomocou, vedieme plnohodnotný a plnochutný život bez pridaného cukru..... Prečítajte si rozhovor s našou Vladkou aj v časopise Balans.

Sladký život bez cukru
Vladimíra Ollé si v minulosti nevedela predstaviť deň bez sladkého. Teraz vedie plnohodnotný život bez cukru a rovnako sa stravuje aj jej manžel a dve deti. Vladimíra spolu s dvomi priateľkami vymyslela odvykací program od cukru, ktorým pomáha zbaviť sa závislosti aj iným ľuďom.
 
PREČO VLASTNE MILUJEME SLADKÉ?
Prvá chuť, s ktorou človek po narodení vyskúša, je sladká chuť materinského mlieka vďaka prirodzene obsiahnutej laktóze a galaktóze.  Táto chuť sa nám aj podvedome spája s pocitom bezpečnosti, že sme u matky, sme najedení, je nám dobre. Túžba po sladkom je tak trochu zakorenená aj v našej spoločnosti. Odmalička nás odmeňovali sladkým – keď sme niečo oslavovali, boli sme dobrí, niečo sa podarilo, za dobré vysvedčenie. Sladké sa nám spája s pocitom výnimočnosti. Aj dospelí sa často odmeňujú sladkým, keď sa im niečo podarí. Koľkokrát si jedenie koláča sami pred sebou ospravedlňujeme slovami: „Veď som toľko robila, toľko som cvičila, zaslúžim si, odmením sa...“Alebo sladkosti používame aj ako útechu, keď sme smutní, nešťastní, na potláčanie emócií. To je psychologický moment jedenia cukru. Čo sa týka nášho tela,  náš organizmus nemá „vypínač v podobe hormónu, ktorý by dal nášmu mozgu signál, že ho už máme dosť. Preto sa dokážeme prejesť sladkého a často sa nevieme zastaviť v jedení sladkostí.
 
ČO ROBIŤ, KEĎ DOSTANEM VEĽKÚ CHUŤ NA SLADKÉ?
Hneď vypite pohár vody alebo nesladeného čaju. Môžete si miesto toho dať lyžičku kokosového oleja, lyžičku masla. Keď som ja začínala s odvykaním od cukru, prejedala som sa tukom. Radšej som si dala tuk alebo mäso, len aby som si nedala niečo sladké. Keď ma pochytí neovládateľná chuť na sladké, je  dobré pozrieť sa spätne na predchádzajúci deň, ako som sa stravovala, či som málo jedla, mala som veľa stresu, prípadne som nejedla nič podstatné, len samé drobnosti, ktoré mi nedodali dostatok energie a teraz si to telo pýta vo forme sladkého. Vtedy je dobré normálne, kvalitne sa najesť, počkať, nech si telo doplní, čo potrebuje. Chuť na sladké sa postupne uvedomelým stravovaním, keď budeme organizmu dodávať všetko, čo potrebuje, vytratí. Je to však proces, treba to robiť postupne.
 
ĽUDIA SI MYSLIA, ŽE CUKOR SÚ LEN SLADKOSTI.  KDE VŠADE SA VŠAK UKRÝVA?
Takmer každá spracovaná potravina obsahuje cukor, pretože je veľmi lacný a je to dobrý konzervant. Je to tiež lacné a veľmi dobré plnidlo, dodáva objem napríklad jogurtom, lekvárom. Bežný biely cukor/sacharóza je zložený z molekuly fruktózy a glukózy – glukóza patrí medzi najjednoduchšie sacharidy. Náš organizmus potrebuje sacharidy, sú rýchlym zdrojom energie. Glukózu si naše telo dokáže rôznymi chemickými reakciami vytvoriť aj z bielkovín alebo tukov, nepotrebuje ju dostať vo forme cukru. Glukózu náš organizmus spracuje, použije ju na činnosť svojich buniek, fruktózu naše bunky nevedia spracovať, musí to ísť cez pečeň. Nie sme prispôsobení na prijímanie veľkého množstva fruktózy. Fruktóza sa síce nachádza prirodzene v ovocí, ale v pôvodných odrodách ovocia jej nebolo tak veľa ako v dnešných prešľachtených odrodách, ktoré sú aj sladšie. Ľudia tiež v minulosti nemali celoročný prísun akéhokoľvek ovocia, ako máme my teraz. V minulosti sa jedlo ovocie, keď malo sezónu, vždy sa konzumovalo ovocie v zrelom stave a nie ako dnes, keď sa dovážané ovocie zbiera dlho pred dozretím a umelo dozrieva na ceste ku spotrebiteľovi. 
 
MÔŽEM SI DAŤ AKO NÁHRADU SLADKÉHO SUŠENÉ OVOCIE?
To vôbec neodporúčam. Ja som tiež v časoch, keď som si myslela, že sa stravujem zdravo, jedávala raw koláče v domnienke, že je to zdravé. No mnohí si neuvedomujú ako ja vtedy, že raw koláče sú vyrobené z veľkého množstva sušeného ovocia (slivky, datle), orechov a bývajú prisladzované napríklad agávovým sirupom, ktorý obsahuje až 90 percent fruktózy, čo predstavuje obrovskú záťaž pre pečeň. Nahrádzanie sladkého iným sladkým, sladidlom, to k ničomu nevedie, lebo človek v konečnom dôsledku zje sladké len v inej podobe. Psychologické uspokojenie hľadáme v sladkej chuti. Už je všeobecne známe, že biely cukor nie je dobrý, tak ho zamieňame za iné sladidlá, ale keďže sme v domnienke, že je to zdravšie, často si tej sladkej náhrady doprajeme ešte viac. Ja teraz vôbec nemám potrebu jesť niečo sladké, takmer vôbec nepečiem (len na nejaké príležitosti).
 
AKO SÚ NA TOM S JEDENÍM SLADKÉHO VAŠE DETI?
Doma nemáme vôbec nič sladké, u nás sladkosti ani dezerty nie sú. V kuchyni nemám cukor. Samozrejme, že v škôlke alebo v kolektíve tomu neviem zabrániť, ale moje deti vedia, čo je cukor, vedia, že sa mi to nepáči a vždy majú na výber. Keď chcú, tak si to môžu dať, ale takmer vždy to ostane nedojedené. Alebo sladkosti doma odložíme do skrine, že si ich dajú neskôr, a potom na to zabudnú, alebo to s nimi vymením za kúsok kvalitnej čokolády s 90-percentným obsahom kakaa. Jediné, čo môžem urobiť, je ísť deťom spolu s manželom príkladom a hovoriť s nimi o tom. Už vedia, že jesť cukor je nezdravé.
 
KOĽKO TRVÁ, KÝM SA TELO ÚPLNE ZBAVÍ ZÁVISLOSTI OD SLADKÉHO?
Fyziologicky sa mozog prestaví a prejde na nové návyky za 3 týždne, teda 21 dní. No u mnohých ľudí to nie je len fyzická, ale skôr psychická závislosť na sladkom a preto je u každého proces odvykania individuálny. Treba sa na to pripraviť, treba sa odpútať, ideálne je podľa mňa tak 3 mesiace. U mňa trvalo ešte ďalšie 3 mesiace, kým som sa od cukru úplne odpútala a prestala som nad tým rozmýšľať. Dnes nedržím žiadnu diétu, jem úplne všetko, obmedzujem len fruktózu.
 
VÁŠ ODVYKACÍ PROGRAM OD CUKRU TRVÁ 12 TÝŽDŇOV. KEDY JE NAJLEPŠIE PUSTIŤ SA DO TOHO?
Najlepšie je to na jeseň alebo v zime, pretože na jar a v lete je sezóna ovocia a počas odvykacieho programu na 3 týždne vynechávame aj akékoľvek ovocie. Pre mnohých je ťažké a nepredstaviteľné, že by si napríklad nemohli dať jahody v lete. Po skončení programu môžu jesť ovocie, aj ja ho jedávam, ale v menšom množstve ako predtým.
 
KEĎ ABSOLVUJEM ODVYKACÍ PROGRAM A OBČAS SI CHCEM DOPRIAŤ NIEČO SLADKÉ, ČÍM TEDA NAHRADIŤ CUKOR, ABY TO BOLO PRÍRODNÉHO PÔVODU A NEVYVOLÁVALO TO FYZICKÚ ZÁVISLOSŤ?
Výnimočne, ak chcem napríklad niečo napiecť alebo pripraviť nepečený dezert, môžeme na jemné dodanie sladkej chuti použiť xylitol/brezový cukor, glukózu, ryžový slad – tekuté sladidlo, stéviu.
 
NEDÁVNO STE ZAČALI VYRÁBAŤ SUŠIENKY BEZ CUKRU. AKO VZNIKOL TENTO NÁPAD?
Keď som išla na kávu s priateľkami, nemali sme si dať čo ku káve, keď sme doma piekli napríklad cheesecake, potrebovala som z niečoho spraviť základ. Aj klienti si pýtali niečo, čo by si mohli dať bez výčitiek. Asi rok sme skúšali piecť sušienky úplne bez sladidiel, ale nikomu okrem nás nechutili :-). Potom sme ich naozaj veľmi jemne dosladili xylitom, ktorý nevyvoláva závislosť. Momentálne máme 3 druhy sušienok – čokoládové, kokosové a makovo-pomarančové. Recepty sme vyvíjali asi rok a dávali ochutnávať mnohým známym. Základom je celozrnná špaldová múka a maslo, takže cukry sú v nich prirodzene obsiahnuté. Majú veľmi jednoduché zloženie, maximálne 5-6 ingrediencií.  Dá sa ich objednať cez webstránku www. nesladim.sk alebo v bio predajniach. 
 
KEĎ PRESTANEM JESŤ CUKOR, URČITE SCHUDNEM?
Každý schudne, pretože začne prirodzene menej jesť. Nebude už viac jesť to, čo chce jeho psychika, ale len to, čo potrebuje jeho telo. Keď som začínala s programom, nemala som nadváhu, ale dve-tri kilá mi vždy lietali hore-dolu a zrazu boli preč. Odvtedy sa držím. Ak by som sa normálne stravovala, mám nábeh na nadváhu ako všetci členovia našej rodiny. Ten pocit slobody, ktorý som nadobudla po „vyliečení sa“ od závislosti od cukru, je neopísateľný. Možno to znie ako klišé, ale život bez cukru je oveľa sladší ako s ním.
 
MEDAILÓNIK
Vladimíra Ollé
V minulosti bolo pre mňa normálne, že som na posedenie zjedla celú bonboniéru, tabuľku čokolády, takmer pol plechu zákuskov, polovicu torty. Konzumáciu sladkého som si, samozrejme, vždy vedela racionálne odôvodniť. O škodlivosti bielej múky a cukru som dokola čítala v rôznych časopisoch a knihách, ale akosi som sa nikdy nevedela úplne vzdať „dobrôt“ z nich vyrobených. Nahradila som „škodlivé“ sladké „zdravým“ sladkým... Najrôznejšie diéty odporúčali bielu múku a cukor nahrádzať inou múkou a iným sladidlom. No chuť na sladké a na múčniky ma neprechádzala, stále ma prenasledovala. Hmotnosť som, našťastie, nemusela riešiť. Veľa športujem, takže s váhou som nikdy nemala problém. Len som od istého času nevedela, či sa uháňam preto, aby som si každý deň mohla dať zákusky alebo čokoládu alebo či ma šport naozaj baví... Behať maratón kvôli tomu, aby som nepribrala od sladkého asi nie je celkom normálne... Vďaka štúdiu literatúry som zistila, čo musím urobiť, aby ma chuť na sladké konečne prestala prenasledovať. Dnes vediem odvykací program od cukru, som spoluautorkou knihy Nesladím a spoluautorkou receptúry sušienok bez cukru.

INFOBLOK
Ako fungujem bez cukru

1. Jem 3-krát denne. Maximálne štyrikrát. Stačia mi o tretinu menšie porcie. Absolútne nemám potrebu niečo pojedať, zobkať, uštipnúť si,...
2. Stačí mi jedna porcia dezertu. Samozrejme za predpokladu, ak si ho vôbec dám...
3. Sebakontrola pominula. Nedať si sladké pre mňa už nie je vecou obrovskej sebakontroly, ale prirodzená vec. Viem sa slobodne rozhodnúť, bez akéhokoľvek vnútorného alebo vonkajšieho tlaku, či si niečo sladké dám alebo nie.
4. Mám dostatok energie na všetko. Vstávam bez budíka vždy v tom istom čase oddýchnutá a vyspatá.
5. Váhu mám stabilnú. Nekolíše mi, preto už ani nemusím toľko behať.
6. Brucho mám prirodzene ploché ako nikdy predtým. Už ho nemusím vťahovať a stále sa kontrolovať, aby mi bruško nevytŕčalo, ani takto po dvoch tehotenstvách.
7. Po prebudení nemám opuchnuté oči. Dokonca som obmedzila aj mejkap. Predtým som si nevedela predstaviť, že vyjdem na ulicu a medzi ľudí bez neho. Teraz mi to problém nerobí. A nevyzerám zle ani bez mejkapu.
8. Pleť mám normálnu. Netrápim sa so žiadnou mastnou T- zónou, so žiadnymi vyrážkami, či inými chorobnými defektmi pokožky tváre.
9. Celulitída mi výrazne ustúpila. Ešte registrujem nejaké tie hrbolčeky, ale myslím si, že po čase sa aj tie vytratia. 
10. Zdravotné problémy ustúpili. Cholesterol mám v norme, pečeňové testy tiež, migrény nemávam a stuhnuté svalstvo tiež nie. Cítim sa uvoľnene a slobodne.
 
Clafoutis so sezónnym ovocím
 
POTREBUJEME
3 vajcia, 8 polievkových lyžíc mandľového masla, ​250 ml šľahačkovej smotany, 50 g roztopeného masla, 3 čajové lyžičky vanilkového extraktu, 90 g celozrnnej špaldovej múky, 1 čajová lyžička prášku do pečiva, 2 polievkové lyžice kakaa, štipka soli, ​250 g sezónneho ovocia (najlepšie bobuľové alebo kôstkové ovocie)

​POSTUP
  1. Rúru predhrejeme na 180°C. Mixérom zmiešame vajcia, šľahačkovú smotanu, roztopené maslo, vanilkový extrakt a mandľové maslo. ​Prisypeme múku, kakao, soľ a prášok do pečiva.
  2. Všetko dobre premiešame a nalejeme do maslom vymazanej keramickej koláčovej formy s priemerom 26 cm. Na vrch cesta poukladáme ovocie (marhule a broskyne rozpolíme a odstránime kôstku), formu vložíme do vyhriatej rúry a pečieme asi 25 minút. Povrch koláča má byť pevný.
  3. Hotový koláč podávame teplý alebo studený napríklad s kopčekom kyslej smotany alebo šľahačky ochutenej vanilkou.