4 potravinových skupín, ktoré treba vylúčiť pre zdravie a chudnutie

29.05.2018

Chceš schudnúť s rozumom a pokojom bez trápenia?

 

Cvičenie je významnou súčasťou zdravého životného štýlu, ako aj chudnutia, ale pravdou ostáva stále fakt, že nevieš stráviť toľko času v posilňovni, koľko hlúpostí vieš zjesť.

Zopakujeme si preto, čo sú tie potravinové skupiny, ktoré treba v každom prípade vylúčiť, pretože nech je už trend akýkoľvek – tieto sú preukázateľne nevhodné pre zdravie človeka. Áno, vieme, že dnes je tak veľa informácií, že človek sa v tom stráca. Je aj príliš veľa rôznych stravovacích smerov a nakoniec je absolútne zdeformovaný aj obraz o tom, čo je normálne. Niekto ti povie, že jedz normálne a všetko bude OK.

Ale čo je to normálne v dnešnej dobe?

Všeobecne známe je, že sladké nápoje a fast food nie sú zdravé. Otázne je, čo si kto predstavuje pod fast foodom? Je to len pizza a hamburger?

Tu si prečítaj, čo nutne vylúčiť so svojho života. Sú tu 4 skupiny potravín. Nie je to tak veľa, čo povieš? To by sa dalo zvládnuť, hlavne, keď ide o zdravie a pohodu, však?

 

1/ Potraviny a výrobky obsahujúce pridaný cukor a pridanú fruktózu

To, že medzi prvými krokmi k racionálnej strave patrí vylúčenie potravín obsahujúcich pridaný cukor je takmer automatické. Sladké nápoje, džúsy, cukrovinky, keksíčky, koláčiky .... No rovnako dôležité je vylúčiť zo stravy aj výrobky, ktoré obsahujú pridanú fruktózu a jej ekvivalenty, resp. obsahujú nadmerné množstvo fruktózy. Čo je nadmerné množstvo si prečítaj v našom článku TU.

No a myslíš si, že to je všetko? Žiaľ nie. Veľkým nepriateľom zdravia sú skryté cukry v potravinách. Mnohokrát sú to skryté cukry práve v tých výrobkoch, ktoré sa tvária „zdravo“. Ktoré to napríklad sú? Ochutené cereálie, tzv. granola, fit tyčinky, proteinové tyčinky, proteínové výrobky, energetické a športové nápoje, ochutené mliečne výrobky, šalátové dresingy, kečupy, ale aj pekárenské výrobky, mäsové výrobky a syrové výrobky! Výrobky, výrobky, výrobky.

Tieto výrobky nielenže zabraňujú tomu, aby si úspešne chudol resp. udržal svoju váhu, ale kradnú ti energiu, kradnú ti schopnosť sústrediť sa, poškodzujú tvoju imunitu a zdravie a pomaly, ale isto ťa vedú na cestu k diabetu. K tomu, aby si dokázal vylúčiť zo svojho jedálnička aj skryté cukry, musíš sa naučiť základné pravidlá, ako čítať etikety a čomu sa vyvarovať. Ako teda čítať etikety? Prečítaj si v našom článku TU a podrobnejšie TU.

Už teraz však obchádzaj všetko, kde je: cukor, maltodextrín, dextróza, fruktóza, HCFS, kukurično fruktózový sirup, glukóza, glukózový sirup, fruktózový sirup, kukuričný sirup, javorový sirup, trstinový cukor, trstinový sirup, melasa, ..... žiaľ, potravinársky priemysel vymyslel pre cukor tak veľa názvov, aby ho do nás dostal, až je ich zoznam pomaly nekonečný.

 

2/ Priemyselne spracované potraviny a výrobky

...nie sú o nič lepšie ako cukor. Ba čo viac... sú zavádzajúce. Mnoho cukrovkárov napríklad povie, že „oni cukor nejedia“.... no zato jedia veľa priemyselne spracovaných výrobkov, ktoré okrem skrytého cukru obsahujú ďalšie zdraviu výrazne škodlivé komponenty. Najvýraznejším spoločným menovateľom pre tieto výrobky je obsah: rafinované rastlinné oleje (hlavne palmový a slnečnicový olej), GMO ingrediencie, umelé sladidlá a sladidlá fruktózového významu, spracované sójové výrobky, margaríny a hlavne ich kombinácia vo väčšine produktov. Vyberajme si nebalené potraviny, čerstvé a nespracované potraviny. Nie výrobky.

 

3/ Toxíny z prostredia

Sú nenápadným, no výrazným činiteľom poškodzujúcim zdravie a aj spôsobujúcim napríklad neschopnosť schudnúť. Sú to rôzne chemikálie, ktoré sa dostávajú do jedla procesom ich pestovania, chovania či spracovania. Znamená to, že je veľmi dôležitý zdroj potravín. Prvým krokom je nezvoliť napríklad kura, ktoré čaká na pulte – no predtým mohlo stáť hodiny v nejakej omáčke, konzervantoch, cukrovo ochutenom náleve...... to, že už odmietaš takýto hotový „fast food“ je super. No stále nie je jedno – že odkiaľ pochádza aj nespracované kura: bolo kŕmené antibitokami, sójovými výrobkami, kde bolo chované, ako bolo spracované.... To isté s rybami, so zeleninou, s ovocím ..... Mnoho týchto látok sú endokrínne disraptory, ktoré spôsobujú hormonálnu katastrofu v tele.

 

4/ Pekárenské výrobky

Nie, nebudeme ti radiť – ako takú všeobecnú dogmu – automaticky vylúčiť pečivo, resp. lepok zo stravy. Opodstatnené je to len v prípade celiatikov. Takto povedané by to bol úplný nezmysel a niekedy dokonca dvojsečná zbraň. Dokonca aj „intolerantní“ sú intolerantní preto, lebo ich strava je nevhodná komplexne a nielen kvôli lepku ako takému. Prečo?

Chlieb, ktorý bol vyrobený z kvalitných celozrnných múk pomocou kvásku vôbec nemusí byť zlý. Viac o kváskovom pečení TU. Ponaučenie? Vylúčiť treba biele múky, ktoré okrem prázdnych kalórií neobsahujú žiadne živiny ani bohatú vlákninu. Vylúčiť treba droždie – ktoré je výmyslom modernej doby posledného storočia a nemá nič spoločné so zdravou stravou, ba naopak. Vylúčiť treba múčne hotové zmesi na prípravu „domáceho“ chleba.

Všetko sa dá spraviť pomocou kvásku – veď voľakedy droždie nebolo. Je to len otázka uvedomelého stravovania, vôle a chcenia. Chlieb, rožky, knedľa, vianočka, bábovka, ovocný koláč, linecké koláče,..... všetko. Dokonca bez cukru!

Okrem toho si treba dať pozor na pekárenské výrobky, ktoré sa tvária zdravo svojou farbou (typické sú tmavé (karamelom osladené a následne presolené) kaiserky..... alebo sa tvária zdravo „bezlepkovosťou“ – no obsahujú zmesi sójových, kukuričných ... múk s vysokým obsahom fruktózy a prídavných látok... no a samozrejme obchádzať sladké pečivá. Nič, čo si nespravíš sám, v dnešnej dobe nie je istota, žiaľ. Taká je doba.

Lepok netreba nutne obchádzať – len ho treba prijímať striedmo pri zohľadnení pravidiel, o ktorých hovoríme vyššie. Lepok je súčasťou nielen pečiva, ale aj cestovín alebo kuskusu – preto je na mieste zopakovať potrebu stravovať sa uvedomelo, venovať svojej vlastnej strave čas a rozum :)